socker barn

Socker och barn, dietisten svarar

Hur ska man tänka kring att ge socker till sina barn?

Att barn inte bör äta allt för mycket socker är allmänt känt. Men det är inte helt lätt att förhålla sig till när socker är en stor del av vårt samhälle och finns i olika former i all möjlig mat. Vi har bjudit in Barndietisten Sara Ask för att svara på vanliga frågor om just barn och socker. 

  • Barn behöver näringsrik mat
    Barn som växer och utvecklas kräver kalorier och näringsämnen. Livsmedel och drycker med högt tillsatt socker innehåller mycket kalorier men inte mycket näringsämnen. Det lämnar helt enkelt mindre utrymme för näringsrik mat.

  • Dolt socker
    Man tänker kanske inte på att även en del "vanlig" mat innehåller mycket socker. Det gäller ofta olika sorters fruktyoghurt, yoghurtdrycker, flingor, juicer, rismellanmål och liknande. Det är onödigt att vänja barn vid att allt ska smaka sött och se främst över frukosten som lätt kan bli en riktig sockerbomb.  

  • Att begränsa sötsaker helt kan ge en negativ effekt
    Det större målet är barnet ska få en hälsosam och trevlig relation med mat. Att begränsa godis helt kan skapa en känsla av brist och kan leda till en besatthet hos barnet. Att "unna sig" då och då kan få barn att inte se sockerrik mat som förbjuden frukt eller som en belöning för ett specifikt beteende. Barn som väldigt sällan får sötsaker har en tendens att äta mer när tillfälle ges. 
Hur länge ska barn undvika socker?

  • Barn 0-1 år
    Undvik helt tillsatt socker under det första året (t ex godis, glass, läsk och saft).
  • Barn 1 år och uppåt
    Begränsa tillsatt socker men små mängder kan ingå i maten och vid utvalda tillfällen.
  • Behöver inte undvika naturligt socker
    Naturligt socker finns i t ex frukt och mjölk-produkter. Dessa livsmedel innehåller andra bra näringsämnen, till skillnad från tex godis som inte innehåller alls mycket näring.

Referens: "Bra mat för barn" - Livsmedelsverket 

Söta smaker och smakpreferenser
  • Barns preferens för söta smaker påverkas av vilken grad av sötma de exponeras för i maten
  • Även sötningsmedel kan påverka barns smakreceptorer och göra dem mer benägna att gilla socker
  • Barn har en naturlig smak-preferens för sött (naturlig instikt)

    Referens: Fidler Mis, N., Braegger, C., Bronsky, J., Campoy, C., Domellöf, et al. (2017). Sugar in Infants, Children and Adolescents.

Så här kan du som förälder tänka kring barn och socker
  • Inte alltid bäst att undvika sött helt
    Att begränsa sötsaker helt kan skapa en känsla av brist och leda till besatthet hos barn. Att "unna sig" ibland kan få barn att inte se sötsaker som förbjuden frukt, eller som en stor grej.
  • Använd inte socker som muta eller belöning
    Undvik att erbjuda sötsaker som en belöning, eller som en del av ett straff. Problemet är att intresset för maten kan förbli svalt sam­tidigt som önskan om sötsaker förstärks.

  • Lär barnet uppskatta andra smaker
    Små mängder tillsatt socker kan ingå i barnens mat, men det är onödigt att vänja barn vid att allting ska smaka sött. Låt dem främst smaka på andra smaker för att lära sig uppskatta dem.

  • Begränsa tillgången på sötsaker
    Kom ihåg att du som förälder bestämmer hur ofta du vill köpa tex desserter eller godis. Ditt barn kan inte äta saker du inte har i hemmet.

    Referenser: "Bra mat för barn" - Livsmedelsverket samt Sara Ask (barndietist)
Barndietisten Sara Ask svarar på frågor om socker och barn

Hur påverkar sockret barn?

"Dels ökar det risken för karies, dels ger det bara ”tom” energi, det vill säga inga vitaminer eller mineraler. Ett barn som täcker en stor del av sitt energibehov med socker riskerar antingen att få i sig för lite näring, eller att få i sig för mycket energi totalt, med övervikt som följd. Det i sin tur kan leda till hälsoproblem.

Däremot finns det ingen forskning som stödjer att barn skulle bli speedade av socker, utan det verkar snarare vara sammanhanget (barnkalaset till exempel) och föräldrarnas förväntningar som spelar in."

Hur mycket socker kan ett barn äta?

"Enligt näringsrekommendationerna bör både barn och vuxna få max 10 procent av sitt energibehov täckt av tillsatt socker, alltså den typ av socker som inte finns naturligt i exempelvis frukt och bär utan tillsätts för att göra en produkt sötare än den redan är. För ett barn i förskoleåldern motsvarar det ca 2 matskedar socker om dagen, för ett barn i lågstadieåldern ca 3 matskedar och för mellanstadiebarn 3–4 matskedar om dagen."

Tänk om mitt barn äter mer socker än så ibland?

"Rekommendationen är inte satt för att man vet att något förfärligt händer om ett barn får i sig 3 matskedar om dagen i stället för 2 någon dag, utan för att chansen att barnet ska få i sig tillräckligt med näring minskar om socker ständigt utgör en större del av energiintaget. Forskning som finns idag tyder inte på att socker i rimliga mängder i sig är farligt för hälsan. Hälsa varken skapas eller förstörs av ett enskilt näringsämne utan det många faktorer som bidrar. Det gäller att lyfta blicken och se helheten."

Hur kan man tänka kring naturligt socker?

"Kemiskt och energimässigt är det ingen skillnad mellan sockret i till exempel ett äpple eller i en sked strösocker, utan kroppen bryter ner och använder sockret på samma sätt oavsett varifrån det kommer. Däremot har kroppen betydligt mycket större nytta av äpplet eftersom det till skillnad från strösockret också bidrar med vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter och andra skyddande växtämnen."

Hur kan man tänka kring dolt socker?

"Det viktiga för att få till ett rimligt sockerintag är att väja för de uppenbara sockerkällorna - inte lusläsa ingrediensförteckningar efter så kallade dolda fällor. Det är inte sockret i tacokryddan, sillinläggningen eller buljongtärningen som är problemet utan stora mängder godis, läsk och annan sockersötad dryck. Men frukosten kan också bli en fälla om det hopar sig av sockersötade livsmedel: söt yoghurt, söta flingor, marmelad, sött bröd, söt dryck till exempel."

 

← Äldre inlägg Nyare inlägg →

Därför startade jag Knatteplock

FÖRDELAR MED ATT ÄTA SAMMA MAT HELA FAMILJEN

Laga plockmat hemma

Barn älskar att härmas, genom att äta samma mat underlättar det lärandet och gör måltiden till en positiv upplevelse av gemenskap. Du som förälder behöver inte mata utan kan sitta bredvid och njuta av maten. 

Plockmat ger barn möjligheten att utforska en mängd olika texturer och konsistenser i egen takt. Det kan leda till en mer hälsosam relation till mat och en större matglädje. Genom att erbjuda olika konsistenser och smaker får barnet en bredare smakpalett, och chansen är större att matlusten fortsätter även under den naturligt kräsna perioden som brukar komma runt två år. Forskning visar att barn som introducerats för mer varierad kost från start äter mer varierat och mer grönsaker längre fram i livet. 

  • Främjar utforskande och självständighet vid måltiden.
  • Utvecklar tidiga tuggförmågor.
  • Förenklar familjemåltiden och stärker gemenskapen.

Varför plockmat?

grötpinnar bebis
Främjar utforskande och självständighet vid måltiden
Utvecklar tidiga tuggförmågor
Förenklar familjemåltiden och stärker gemenskapen

Marknadsledande på produkter för barns självständiga ätande

Uppmuntra matglädje genom att låta ditt barn utforska smaker och konsistenser själv. Starta matäventyret i dag - vi finns här för dig och ditt barn genom kladd, upptäckter och utmaningar.

Vanliga frågor om plockmat

Plockmat är ett sätt att erbjuda mat på där bebisen/barnet äter själv antingen med händerna eller med sked.

Plockmat ger barn möjligheten att utforska en mängd olika texturer och konsistenser i sin egen takt, från en tidig ålder. Det kan leda till en mer hälsosam relation till mat och en större matglädje.

Se till att din bebis visar tecken på att vara redo för fast föda. Hen ska kunna sitta upprätt själv i stolen, kunna föra föremål till munnen själv och visa ett intresse för mat. Kanske sträcker sig bebisen mot din mat eller tittar fascinerat på din tallrik, då finns det troligtvis ett intresse!

Tänk på att erbjuda livsmedel som är hyfsat mjuka men lätta att greppa. Tex stavar av sötpotatis, stänger med skivbar leverpastej, kokt broccoli eller omelett/pannkaka i remsor. Även smörgåsrån med smör och/eller leverpastej är perfekt för att öva motorik. Hala livsmedel som är svåra att greppa kan man rulla i frön eller smörgåsrånkross. Exempelvis avokado eller banan. Men generellt sätt är det bra att erbjuda bebisen det som resten av familjen äter så ofta som det går.

Små bebisar har inget pincettgrepp så det är stora bitar som gäller i början. Bitarna ska vara längre än deras handflata eftersom små bebisar (6 mån) ofta inte kan öppna handflatan på begäran. Det kan kännas läskigt men det är faktiskt mer säkert med större bitar än mindre bitar när det är en liten bebis! Tar de för stora tuggor så spottar dem ut det igen.

Läs mer här.

Många är oroliga för hur deras barn ska kunna tugga plockmat utan tänder. Den goda nyheten är att det går jättebra. Små barn bearbetar maten med tungan, gommen och de tandlösa käkarna.

Barn får kindtänder först när de är lite äldre (över 1 år) och att vänta med att introducera matbitar tills dess kan ge negativa konsekvenser för barnets ätutveckling.

Barn lär sig inte tugga när det äter puré, de lär sig tugga genom att öva på att tugga olika konsistenser i munnen.

Läs mer här.