Recept tårta till barnkalas

Det stora glassinlägget – allt om glass för barn

Posted by Elin Oresten on

Glass är ofta en favoritfika för både barn och vuxna, men visste du att hemmagjord glass även kan vara ett näringsrikt och roligt mellanmål för barn? Genom att göra glass hemma kan du enkelt tillsätta nyttiga ingredienser som gör glassen till en hälsosam del av barnens kost. Dessutom är det en rolig aktivitet att göra tillsammans, där barnet får upptäcka nya smaker och vänja sig vid andra sorters temperatur på maten.

Hemmagjord glass för barn: ett näringsrikt och roligt mellanmål

Glass är inte bara svalkande och uppfriskande, utan kan också vara ett näringsrikt tillskott till ditt barns kost. Genom att använda ingredienser som frukt, yoghurt, nötsmör och grönsaker kan du skapa en nyttig glass fylld med fibrer, vitaminer och mineraler. Glassens härliga färger och roliga former inbjuder också till lustfyllda matstunder.

Glass med frukt och grönt

Järnrik ärt- och mangoglass

Här har ni en supergod glass som bjuder på en härlig grön färg och riktigt god smak!

Denna blir så krämig från kokosgrädden och perfekt söt från banan och mango. Både ärtorna och pumpakärnorna gör glassen järnrik, perfekt för småttingarna.


Fördelar med hemmagjord glass

  • Kontroll över ingredienserna: Du vet precis vad som ingår i glassen, vilket gör det lättare att undvika onödiga tillsatser och tillsatt vitt socker.

  • Näringsrika alternativ: Kanske har du ett grönsaksvägrande barn, då är det perfekt att addera grönsaker till glassen.

  • Utforskande för de minsta: Glass bjuder in till ett självständigt ätande där bebisen själv håller i glassen och får bekanta sig med både smak, temperatur och konsistens - kladdigt men spännande!

  • Rolig och lärorik aktivitet: Att göra glass tillsammans är en fantastisk möjlighet för barnen att lära sig om olika ingredienser och matlagning.

  • Anpassningsbar: Du kan anpassa recepten efter ditt barns smak och eventuella allergier.

  • Ekonomiskt: Hemgjord glass är billigare än att köpa färdig glass i butiken.

  • Enkelt: Mixa dina favoritingredienser, häll i glassformar och frys in i några timmar, sen är det klart!

Varför välja hemgjord glass?

Glass är ofta förknippat med dessert, men med rätt ingredienser kan det vara ett hälsosamt mellanmål eller till och med en frukost. Genom att blanda i yoghurt, frukt och andra näringsrika ingredienser kan du skapa en glass som är både god och proppad med näring. 

Frukostglassar

Visste du att glass även är ett toppenbra alternativ att servera till frukost? Här kommer våra bästa recept på frukostglassar.

Våra glassformar

Gör hemmagjord glass med våra glassformar och bestäm innehåll helt själv! 

Elin Oresten Knatteplock

/Elin Oresten

Lic. kostrådgivare och grundare av Knatteplock.

Mer på bloggen

← Older Post Newer Post →

Därför startade jag Knatteplock

FÖRDELAR MED ATT ÄTA SAMMA MAT HELA FAMILJEN

Laga plockmat hemma

Barn älskar att härmas, genom att äta samma mat underlättar det lärandet och gör måltiden till en positiv upplevelse av gemenskap. Du som förälder behöver inte mata utan kan sitta bredvid och njuta av maten. 

Plockmat ger barn möjligheten att utforska en mängd olika texturer och konsistenser i egen takt. Det kan leda till en mer hälsosam relation till mat och en större matglädje. Genom att erbjuda olika konsistenser och smaker får barnet en bredare smakpalett, och chansen är större att matlusten fortsätter även under den naturligt kräsna perioden som brukar komma runt två år. Forskning visar att barn som introducerats för mer varierad kost från start äter mer varierat och mer grönsaker längre fram i livet. 

  • Främjar utforskande och självständighet vid måltiden.
  • Utvecklar tidiga tuggförmågor.
  • Förenklar familjemåltiden och stärker gemenskapen.

Varför plockmat?

grötpinnar bebis
Främjar utforskande och självständighet vid måltiden
Utvecklar tidiga tuggförmågor
Förenklar familjemåltiden och stärker gemenskapen

Marknadsledande på produkter för barns självständiga ätande

Uppmuntra matglädje genom att låta ditt barn utforska smaker och konsistenser själv. Starta matäventyret i dag - vi finns här för dig och ditt barn genom kladd, upptäckter och utmaningar.

Vanliga frågor om plockmat

Plockmat är ett sätt att erbjuda mat på där bebisen/barnet äter själv antingen med händerna eller med sked.

Plockmat ger barn möjligheten att utforska en mängd olika texturer och konsistenser i sin egen takt, från en tidig ålder. Det kan leda till en mer hälsosam relation till mat och en större matglädje.

Se till att din bebis visar tecken på att vara redo för fast föda. Hen ska kunna sitta upprätt själv i stolen, kunna föra föremål till munnen själv och visa ett intresse för mat. Kanske sträcker sig bebisen mot din mat eller tittar fascinerat på din tallrik, då finns det troligtvis ett intresse!

Tänk på att erbjuda livsmedel som är hyfsat mjuka men lätta att greppa. Tex stavar av sötpotatis, stänger med skivbar leverpastej, kokt broccoli eller omelett/pannkaka i remsor. Även smörgåsrån med smör och/eller leverpastej är perfekt för att öva motorik. Hala livsmedel som är svåra att greppa kan man rulla i frön eller smörgåsrånkross. Exempelvis avokado eller banan. Men generellt sätt är det bra att erbjuda bebisen det som resten av familjen äter så ofta som det går.

Små bebisar har inget pincettgrepp så det är stora bitar som gäller i början. Bitarna ska vara längre än deras handflata eftersom små bebisar (6 mån) ofta inte kan öppna handflatan på begäran. Det kan kännas läskigt men det är faktiskt mer säkert med större bitar än mindre bitar när det är en liten bebis! Tar de för stora tuggor så spottar dem ut det igen.

Läs mer här.

Många är oroliga för hur deras barn ska kunna tugga plockmat utan tänder. Den goda nyheten är att det går jättebra. Små barn bearbetar maten med tungan, gommen och de tandlösa käkarna.

Barn får kindtänder först när de är lite äldre (över 1 år) och att vänta med att introducera matbitar tills dess kan ge negativa konsekvenser för barnets ätutveckling.

Barn lär sig inte tugga när det äter puré, de lär sig tugga genom att öva på att tugga olika konsistenser i munnen.

Läs mer här.